تخصص پزشکی و نام خود را به یک برند قدرتمند تبدیل کنید

اغلب انتخاب های ما به عنوان مشتری، در هنگام خرید ، بر اساس برندسازی اثرگذار ارایه دهنده آن کالا یا خدمت انجام می پذیرد. در اکثر موارد ما به هنگام خرید به سمت برندهایی می رویم که می‌توانیم با خود برند یا با کیفیت آن برند ارتباط برقرار کنیم. عضو لاینفک استراتژی بازاریابی یک مجموعه، توسعه برند آن است. برند، ارزش‌های اصلی آن کسب و کار را برای مشتریان خود تعریف میکند و به مشتریانی که با آن برند ارتباط برقرار کرده اند، وعده کسب تجربه ای منحصر بفرد می دهد.

وقتی کلمه “برندینگ” را می‌شنوید، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، ممکن است لوگو یا یک امتیاز باشند. اما برندسازی بسیار فراتر از این واژه ها است. در کل،  برند شما کسب و کار شما را تعریف می کند. برندسازی نوعی همکاری است که به یک کسب و کار و مشتریان آن وابسته است. پشت هر برند سازی هدف های بلندمدتی وجود دارد، اینکه مشتریان بالقوه نیز کسب و کار شما را بشناسند، آن را دوست داشته و به آن اعتماد نمایند به نحوی که هرگاه به تولیدات شما نیاز پیدا کنند، اولین چیزی که به هنگام خرید آن کالا یا خدمت به ذهنشان برسد، کسب و کار شما باشد.

 

چطور برندینگ با کار درمانی و تخصص پزشکی شما ارتباط پیدا می‌کند؟

فعالیت درمانی و تخصص پزشکی شما هم یک نوع کسب و کار است و برای رشد یافتن نیاز به برندسازی دارد. در واقع، اگر شما بر روی ساخت یک برند منحصربفرد برای فعالیت خود متمرکز نشوید، بیماران شما به جای شما این کار را برای تان انجام خواهند کرد و ممکن است نتیجه ، آن چیزی نباشد که مد نظر شما است. در یک کار درمانی، برند آن چیزی است که بیماران با دیدن شما به عنوان پزشک یا مطب و مرکز درمانی شما، پس از ارتباط با شما و کارکنانتان حس می‌کنند ، می‍شنوند و می‌بینند. این موارد شامل کارهای تبلیغاتی شما مثل بورشور، جزوات ، دکوراسیون مطب ، نحوه ی رفتار کادر درمانی ، وب سایت و نحوه حضور شما در فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی … که برای بیماران تهیه و در نظر گرفته شده است نیز می‌باشد.

چرا برندسازی برای شما به عنوان پزشک ، جراح سلامت یا جراح زیبایی ، دندانپزشک و یا مدیر یک مرکز درمانی مهم است؟

به سادگی می‌توان گفت، به این دلیل که برند شما میزان شهرت شما را نشان می دهد.

تمامی کسب و کارها از  برندسازی خود نفع می برند اما برندسازی در صنعت خدمات درمانی بسیار حیاتی تر است. به چه دلیل؟ به این خاطر که تصمیماتی که ما می گیریم با سلامتی ما در ارتباط است و سلامتی از هر چیزی مهم تر است. شما ممکن است از یک فروشنده که او را خیلی کم میشناسید، چند تا خوراک مکزیکی خریداری کنید. اما در انجام جراحی قلب چطور؟ خیر. شما باید به ارائه دهندگان خدمات درمانی خود اعتماد کنید، چه آن ها را بشناسید و چه نشناسید.

اگر برای کارتان به اعتبار نیاز دارید، به برندسازی هم نیاز پیدا خواهید کرد، این دو مساله همیشه به هم متصل هستند. چرا؟ به این خاطر که پزشک ها نیز مانند سایر کسب و کارها، به نوعی ارایه دهنده یک خدمت هستند.

شما امیدوارید وقتی بیماری اسم شما را می‌شنود، در مورد کار شما چه چیزی بگوید؟ برندسازی نه تنها بین شما و رقبایتان تمایز ایجاد می‌کند، بلکه در ذهن بیماران تان نسبت به شما اعتماد و اطمینان نیز ایجاد خواهد نمود. برای اطمینان یافتن از این که بیماران شما، تخصص پزشکی شما را به خوبی شناخته اند، نیاز به برندسازی فعال دارید.

در هر صورت برندسازی پس از ایجاد یک هویت قابل شناسایی برای شما متوقف نمی شود. اطمینان از هماهنگی در تمامی مکاتبات، آگاهی از این نام تجاری و بالطبع شناخت افراد از برند شما را افزایش خواهد داد. وقتی بیماران این هماهنگی را در فعالیت های شما می بینند، اعتماد و اطمینان آن ها به کار و خدمات شما افزایش خواهد یافت. کار درمانی شما قابل قبول تر خواهد نمود و  این امر منجر به بیمارانی راضی و خشنود می‌شود که تمایل خواهند داشت مجدد برای استفاده از خدمات درمانی شما به مرکز درمانی شما مراجعه نمایند.

ایجاد یک نام تجاری به شما کمک می کند تا با همان روند منحصر بفردی که در ارایه خدمات به بیماران خود دارید، به سمت جلو حرکت نمایید.

 چطور تخصص پزشکی یا خدمات درمانی خود را به یک برند مبدل کنید؟

احتمالا وقتی شما به برندسازی  فکر می کنید، چیزی مثل لوگو، بیانیه ماموریت و چشم انداز و موارد تبلیغاتی کسب وکار در ذهن شما شکل می گیرد. در حالی که این موارد بایستی بخشی از استراتزی کلی برندسازی شما باشند، درحالیکه این موارد تنها مواردی نیستند که برای ایجاد یک برند اثرگذار، شما باید بر روی آن ها متمرکز شوید. به جای این، شما باید از خود بپرسید،

  • چه چیزی من را به عنوان پزشکی حاذق یا خدمات ما را از سایر مراکز درمانی مجزا خواهد نمود؟
  • آیا من تخصص خاصی دارم؟
  • آیا من از تکنیک های خاص درمانی ای  استفاده می کنم که منجر به موفقیت بیشتری نسبت به سایرین می‌شود؟

این موارد جایگاه شما را از سایر متخصصان مجزا خواهد نمود.

شما بایستی راهی برای ثبت ارزش پیشنهادی منحصر به فرد کسب و کار خود پیدا کنید، این کار باعث می‌شود هویت برند شما قویتر شود.

اگر در حال تهیه استراتژی برندسازی برای کار خدمات درمانی خود هستید، مراحل زیر را دنبال نمایید:

 

  • ارزش پیشنهادی منحصربفرد خود را شناسایی نمایید

    امروزه برای موفقیت در صحنه رقابتی، شما برای اینکه از بین سایر رقبا انتخاب شوید باید دلیل قانع کننده ای را برای بیماران فراهم نمایید. یکی از مهمترین فاکتورها در برندسازی شخصی یا خدمات درمانی شما، شناسایی ارزش پیشنهادی کسب و کار شما است. ارزش پیشنهادی، مرز شما را نشان داده و شما را از رقبایتان مجزا می نماید. باید یک مرحله به عقب برگردید و این مساله را که چه نقطه مثبتی در عملکردتان وجود دارد که به نفع شما است را شناسایی نمایید. حال، به این مساله فک کنید که چگونه می‌توانید این ویژگی های مثبت را به ذهن بیماران خود انتقال دهید.

 

  • جامعه مورد هدف خود را تعیین نمایید

    ویژگی های جمعیت شناسی جامعه هدف می تواند به تهیه یک استراتژی برندسازی اثرگذار کمک نماید به طوری که توجه به این ویژگی ها در روند برندسازی شما، منجر به جلب توجه آن جامعه هدف به سمت شما می‌شود.لازم است برای شناسایی فاکتورهایی که باعث می شود بیماران شما، شما را از بین رقبایتان انتخاب کنند، تحقیق کنید. وقتی جامعه هدف خود را شناسایی نمودید، تلاش های برندسازی خود را به طور مستقیم بر روی رفع مواردی که دغدغه  این قشر هستند، متمرکز نمایید. اگر تصمیم به واگذاری این بخش داشتید حتما این نکته را مد نظر قراردهید که حتما فرد یا شرکتی که برای اجرای این امر به عنوان متخصص مارکتینگ و برندسازی انتخاب میکنید ،با مبحث شناخت رفتار، سلایق ، علایق و سبک زندگی جامعه مخاطب و هدف در جهت نیل به اهداف تعریف شده، آشنایی و تجربه کافی داشته باشد.

 

  • در برندسازی خود از عناصر بصری استفاده نمایید

    لوگو و تگ لاین، از اجزای مهم بصری یک استراتژی برندسازی هستند. این اجزا باید آن حسی را که شما میخواهید بیمار به هنگام ورود به مرکز شما، تجربه نماید، به وی انتقال دهد. برای شروع، شما باید یک لوگو داشته باشید که می توانید از آن بر روی سایت، کارت ویزیت، بورشورهای و هر کار تبلیغاتی دیگری استفاده نمایید. منظور از لوگو صرفا یک تصویر یا طرح نیست نام شما اگر به صورت لوگوتایپ نوشته و طراحی شود ،میتواند به عنوان لوگوی شما در نظر گرفته شود

 

  • جهت هدایت ترافیک جستجوگرها به سایت خود از SEO استفاده کنید

    اگر بیماران موجود و بالقوه شما به سادگی نتوانند شما را در فضای مجازی پیدا کنند، استراتژی برندسازی شما عملی نخواهد بود. یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان یافتن از این که نام برند شما در رده بالاترین نتایج موتورهای جستجو است، استفاده از کلمات مناسب در وب سایت شما است. شما می توانید در صفحات وب یا وبلاگ خود به ظور مستقیم از کلمات یا عبارات کلیدی استفاده نمایید.
    در مورد قرار گرفتن در رده های بالای نتایج موتورهای جستجو( گوگل) و سئو پزشکی با توجه به اهمیت بسیار بالای آن، در مطالب آتی به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

 

  • در فضاهای آنلاین حضور خود را تقویت نمایید

    استراتژی برندسازی شما به میزان توانمندی شما در حضور مجازی تان در همه رسانه ها بستگی دارد. برای اینکه نحوه ارایه خدمات درمانی شما به بهترین نحو ممکن برای بیماران به تصویر کشیده شود، بایستی از یک لحن صدای مناسب و متن هایی که با دقت انتخاب شده اند، استفاده نمایید. پیام شما بایستی به گونه ای خدمات درمانی شما را نشان دهد که در بیمار این اعتماد و اطمینان را ایجاد نماید که وی در هر مرحله از درمان بیماری در مرکز درمانی شما، تجربه خوبی خواهد داشت. شما می توانید از طریق رسانه های اجتماعی با بیماران خود در ارتباط باشید تا بتوانید به عنوان یک مدیر این صنعت، روند کاری خود را به تصویر بکشید.

  • ارزش پیشنهادی خود را به گوش بیماران تان برسانید

    حال وقت آن رسیده که پیام و ارزش پیشنهادی کسب و کارتان را را به گوش جامعه هدف خود برسانید. این فرآیند به این طریق که ارزش پیشنهادی خود را در قالب یک ترکیب پیچیده از متن و تصویر در تمام فعالیت های بازرایابی سنتی و مجازی استفاده نمایید، نیز می تواند انجام پذیرد. حال یک قدم به عقب برگردید، به وب سایت پزشکی خود نگاهی بیاندازید و این سوال را از خود بپرسید، “آیا مطالب این وب سایت آن چیزی را که مد نظر من است به بیمارانم انتقال می دهد؟”  اگر پاسخ شما منفی است، وقت آن رسیده که به به عقب برگردید.

 

  • برند خود را به عنوان رهبر آن صنعت تثبیت کنید

    یک برندسازی قوی به شما کمک می کند تا با پررنگ تر کردن ارزش پیشنهادی تان، در رده بالاتری نسبت به رقبا قراردگیرید. به مرور زمان، بیماران کنونی و بالقوه شما با دیدن آگهی های تبلیغاتی تیم تان به سمت شما جذب خواهند شد. شما بایستی برای کمک به حفظ بیماران موجود و جذب بیماران جدید، حضور خود را در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی ادامه دهید.

 

 

  • بر تجربه بیمار نظارت داشته باشید

    تمام موارد قید شده در بالا به تجربه بیمار در مطب و مرکز درمانی شما بستگی دارد. شما ممکن است، بهترین کارها را برای پرورش برند خود انجام داده باشید اما در نهایت امر، تصور بیماران از برند شما به حس و درک بیماران از نحوه ی دریافت خدمات پزشکی-درمانی از مرکز شما بستگی دارد. اگر آن چیزی را که بیمار از شما انتظار داشته، برای وی فراهم نکرده باشید، برند شما در ذهن وی تنزل می یابد. به جای انکه حدس بزنید و یا فرض کنید که بیمار شما چه انتظاری از شما دارد، فقط از آن ها بپرسید. شما می توانید برای این کار، پس از مراجعه بیماران به مرکز خود از آن ها بخواهید فرم رضایت بیماران را تکمیل نمایند و همچنین نظرات قرارداده شده بر روی سایت هایی مجازی را بررسی کنید. نظرات آنلاین و بررسی های بیماران می تواند به شما در بررسی اینکه آیا آن چیزی که مد نظر بیماران است را برآورده نموده اید و آیا در مسیر درستی هستید، کمک نماید.

در باب این موضوع در مقاله بایدها و نبایدهای برخورد با نظرات بیماران – راهنمای بازاریابی برای پزشکان و دندانپزشکان برای شما تهیه دیده ایم

 

“چرا شما؟ “

وقتی که برند شما به موفقیت دست یافت و شناخته شد، حال نوبت آن است که شما هر روز به وعده های خود عمل کنید، و این وعده ها فقط در پیام های تبلیغاتی شما نباشند. به یاد داشته باشید که برند شما مجموعه ای از آن چیزی است که بیمار در مرکز درمانی شما تجربه کرده است و بسیار فراتر از بیانیه ماموریت و چشم انداز است. به عبارت دیگر، شما فقط میتونید توان عملی و تخصصی خود را بکار بگیرید، درحالیکه برند شما لزوما پاسخی احساسی است که شما سعی در ایجاد آن دارید.

وقتی شما در حال ساختن یک برند برای کار خود هستید، باید اطمینان حاصل کنید که تمامی اجزای استراتژی برندسازی شما به دقت به یکدیگر گره خورده اند برای مثال- نحوه پاسخگویی به تلفن، وقت های تعیین شده، دکوراسیون اتاق انتظار، رفتار کادر شما با بیماران، تکنولوژی ، محل، وضعیت پارکینگ، انواع درمان هایی که به فعالیت های خود اضافه می کنید و خیلی بیشتر از این ها. اگر شما در نظر دارید که” ارایه کننده اصلی خدمات درمانی در شهر خود باشید” نمی توانید یک مرکز درمانی غیر استاندارد همراه با مدت زمان انتظار زیاد بیمار در اتاق انتظار داشته باشید. تنها زمانی این امکان وجود دارد که به آن برندی که می خواهید، دست پیدا کنید که در تلاش های خود ثابت قدم باشید. این امر مستلزم تلاش و فداکاری زیادی است، اما نتیجه ان تبدیل شدن برند شما به برندی ماندگار است که بیماران به آن اعتماد می‌کنند.

 

در خاتمه

برند شما یک هویت منحصر بفرد است که حرف های ناگفته ای در مورد کیفیت خدمات پزشکی -درمانی که از مرکز شما انتظار می رود را به بیماران خود می دهد. شما می توانید با افزایش ارائه امکاناتی که در اختیار بیماران خود قرار میدهید  و نمایش نقاط مزیت و قوت ، که بین شما و دیگران تفاوت ایجاد می‌کند، برند خود را قوی تر نمایید. کارکنان خود را دور هم جمع کنید و راهکارهای خلاقانه ای که آن ها در مورد بزرگ کردن برندتان به شما می‌دهند را بپذیرید. کیفیت خود را حفظ کنید، بیمارانی که از مرکز شما راضی هستند، با بکاربردن عبارات خوب در مورد شما، برند شما را گسترش خواهند داد. اگر مجموعه شما اکنون آمادگی دارد و به دنبال همراهی برای تکمیل پازل برندسازی  شخصی خود به عنوان پزشک متخصص یا مرکز درمانی خود هستید با ما با شماره  ۰۹۹۰۰۹۹۲۲۸۷  تماس بگیرید و یا به صورت آنلاین از طریق فرم ارسال پیام یا یوزر پشتیبانی در تلگرام تماس حاصل نمایید. ما می توانیم به شما در ایجاد یک برند تاثیرگذار در صنعت خدمات بازاریابی و برندسازی پزشکی تان کمک کنیم.

مشاور ارشد برندسازی و خدمات دیجیتال ویژه پزشکان، دندانپزشکان و کلینیک های تخصصی