شبکه های اجتماعی ، فرصتی کم نظیر برای تبلیغات و بازاریابی موثر برای پزشکان و دندانپزشکان

استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند برای بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان نگران کننده باشد. اما در واقع این روش ، دارای مزایای زیاد و در عین حال مقرون به صرفه تبلیغاتی است.

شبکه های اجتماعی ابزاری مناسب برای پیشرفت، کسب شهرت – پرسنال برندینگ پزشکی-  و معرفی خدمات پزشکی شما در سطح گستره است. چنانچه به تازگی مطب خود را تأسیس کرده، و یا درصدد جذب بیمار بیشتر در داخل یا خارج از ایران (توریسم سلامت) هستید، استفاده از این شبکه ها را حتما در برنامه ی تبلیغات دیجیتالی خود قرار دهید.

 

در ادامه به ذکر ۱۰ روش سریع و آسان برای توسعه ی مطب دندانپزشکی در شبکه های اجتماعی می پردازیم:

۱- یافتن محل حضور بیماران احتمالی

همانطور که راه اندازی مطب در مکانی که در صد کیلومتری آن هم اثری از بیمار نیست ، کار بیهوده ایست، ایجاد پروفایل اجتماعی در جایی که هیچ بیماری از آن دیدن نمی کند نیز بی معناست. بسیار حائز اهمیت است که بتوانید محلی که بیماران در حال حاضر شما و بیماران احتمالی  ، بیشتر اوقات در آنجا حضور دارند را شناسایی کنید و در آنجا حضوری موثر پیدا کنید

چنانچه بیماران هم زمان در چند شبکه اجتماعی حضور دارند، سعی نکنید در تمامی آنها بطور هم زمان حضور یابید. چرا که با اینکار ارزش شما کم شده و هیچ کدام از شبکه ها را نمیتوانید بصورت منسجم و هماهنگ مدیریت کنید. باید یک یا دو شبکه ، که بیماران زیادی در آن حضور دارند،را پیدا کرده و کار خود ار از آنجا شروع کنید. هم اکنون تلگرام  با بیش از چهل میلیون کاربر فعال ایرانی و اینستاگرام،  در ایران و فیسبوک برای تبلیغات در خارج از ایران می توانند گزینه ی مناسبی برای شروع باشد.

 

– انتشار اطلاعات مفید و مورد نیاز بیماران مربوطه

بسیاری از بیماران در فضای مجاز ی به دنبال اطلاعات دندانپزشکی هستند،اما منابعی که می یابند اغلب قابل اعتماد نیست. در صفحه ی مجازی خود باید شرایطی را فراهم کنید که  بیمار بتواند به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد. باید به دنبال جدیدترین روش های انتشار اطلاعات عمومی از جمله نکاتی در ارتباط با درمان مورد تخصص خود ، یا برای دندانپزشکان : بهداشت دهان و دندان، و غیره باشید. انتشار آخرین اخبارمربوط به  مشکلات و بیماریهای رایج نیز ازجمله اطلاعات مؤثری ست که می توانید در اختیار بیماران قرار دهید. همچنین می توانید به معرفی آخرین روش های درمانی ، معرفی پرسنل ، ارائه ی نکات مراقبتی مربوط به قبل و بعد درمان، و نیز ارائه ی آخرین اطلاعات مربوط به مطب خود بپردازید.

– ایجاد انگیزه در بیمار برای مشارکت

به منظور تشویق بیمار به مشارکت، می توانید در انتهای هر پستی که می گذارید از بیماران بخواهید نظر خود را اعلام کنند، و یا از آنها سوال پرسیده، و یا در پست های خود از نکاتی استفاده کنید که بیمار را وادار به مشارکت کند. سوالات باید به صورت باز و مربوط به تخصص و مطب شما باشد. همچنین می توانید از بیماران خود بخواهید تجربیات خود را در زمینه ی درمان و رفع مشکل خود در مطب شما به اشتراک بگذارند. با این روش نظرات مثبتی در صفحه ی اجتماعی خود دریافت خواهید کرد. مشارکت بیماران یکی از مهم ترین مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی می باشد. جمع آوری نظرات بیماران به این معناست که رضایت بیمار اولویت کاری شماست. در این زمینه پیشنهاد میکنیم مقاله “” را که در جهت آشنایی با باید ها و بایدهای نظرات بیماران برای شما تهیه دیده ایم مطالعه بفرمایید

– تشکیل گروههای مجازی

تشکیل گروههای مجازی یکی از بهترین موقعیت های ست که شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار می دهند. بیماری      می تواند سبب گوشه گیری بیمار شود. در این مواقع وجود این انجمن ها و گروه های فرعی می تواند به بیمار در مقابله با مشکلات کمک کند. وجود این گونه گروه ها به دلیل ایجاد رابطه ی نزدیک و بی واسطه و دسترسی آسان بسیار مفید و مؤثر می باشد. تقریبأ تمام قدرت های شبکه های اجتماعی علاقه مند به گردآوری بیمارا ن احتمالی در یک فضای مجازی می باشند که در آن احساس راحتی کنند و بتوانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. ایجاد گروههای مجازی که به بیمار اجازه می دهد با شما و سایر بیماران در تماس باشند، امکان ارتباط با بسیاری از افراد در سطوح مختلف کادر درمانی  را برای آنان فراهم می کند. این گروهها همچنین به بیمار اجازه می دهد کارهایی را انجام دهد که ممکن است در ملاقات حضوری نتواند آنها را به راحتی انجام دهد. این گروهها افرادی را که دارای مشکلات یکسانی هستند گرد هم جمع می کند. و همین گرد هم جمع شدن با مشکل و دغدغه ای مشابه ، باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش در بیمار میشود

– پاسخ گویی به نظر بیماران

رابطه ی دو طرفه ی پزشک و بیمار در موفقیت هر پزشک و مرکز درمانی نقش مهمی دارد. پزشکان ، دندانپزشکان و متخصصینی که از طریق شبکه های اجتماعی با بیماران خود در ارتباط اند دارای بیماران ثابت بیشتری می باشند. زمانی که به نام شما یا مطب شما در پایگاه هایی مانند تلگرام و اینستاگرام  اشاره و مطلبی در رابطه با مطب بیان می شود، بررسی آنها و پاسخ به نظرات بیماران بسیار حائز اهمیت است. توجه  شما باعث می شود بیمار احساس کند برای شما اهمیت دارد و نظر وی مهم است. زمانی که به نظر بیمار پاسخ می دهید باید وی را در جریان تغییرات و پیشرفت های صورت گرفته قرار داده و از وی به خاطر بیان نظر خود تشکر کنید.

 

– بهبود رضایت بیمار

طبق تحقیقات به عمل آمده ،  عملکرد شبکه های اجتماعی در زمینه ی بهبود رضایت بیمار ،بسیار امید بخش بوده است. به طور کلی حضور پزشک یا دندانپزشک در بخش نظرات  بیماربه زمان زیادی نیاز دارد تا بیمار احساس کند مورد توجه است و در درمان خود مشارکت کند. با مشارکت در برنامه های مختلف و دریافت اطلاعات مربوطه، بیمار احساس می کند در حفظ بهداشت و درمان نقش مهمی دارد. شبکه های اجتماعی همچنین نقش مهمی در ایجاد حس اعتماد و اطمینان به مطب در بیمار دارد، زیرا به علت فعالیت شما در این شبکه ها بیمار می تواند برای مشورت به شما مراجعه کند. به سوالات بیماران مؤدبانه و درخور رفتار حرفه ای، و به موقع پاسخ دهید. با این کار بیمار مشتاقانه منتظر دریافت اطلاعات شما می ماند. این یکی از بهترین راه های جلب اعتماد بیمار می باشد. حتی اگرنتوانید پاسخ مناسبی بیابید، همین که مشکل بیماران خود را تأیید و آنها را درک می کنید، نشان می دهد برای آنها اهمیت زیادی قائل هستید.

 

– انتشار عکس و فیلم های با کیفیت

استفاده از عکس و فیلم در برنامه های مختلف توسط تبلیغ کننده ها در شبکه های اجتماعی روز به روز درحال افزایش است. استفاده از ابزار بصری ( فیلم و عکس) تأثیر بیشتری دارد و باعث افزایش مشارکت بیماران می شود. عکس و فیلم توجه بیمار را به سرعت جلب می کند. طبق تحقیقات انجام شده پردازش اطلاعات بصری تسط مغز ۶۰۰۰۰ برابر سریعتر از اطلاعات نوشتاری می باشد. بعلاوه بازدید از اطلاعات بصری ۹۵ درصد بیشتر از سایر انواع اطلاعات است. بنابراین با استفاده از تصاویر و فیلم های با کیفیت برای انتقال پیام به مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است. شما می توانید از تصاویر قبل و بعد از معالجه ی بیماران خود استفاده کنید.

 

– اعلام نحوه ی نوبت دهی و حضور در مطب

با اینکه ثبت ساعت کاری مطب در پروفایل بسیار مهم است، شبکه های اجتماعی شرایطی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید قابلیت دسترسی به مطب خود را برای تعیین وقت و نوبت دهی افزایش دهید. می توانید اطلاعات مربوط به     ساعت های کاری قابل تغییر مطب نزدیک روزهای تعطیل را ثبت کنید، و یا زمانی که برای نوبت دهی تلفنی در آخروقت در دسترس هستید را بلافاصله به بیماران خود اطلاع دهید.

 

– با انتشار مطالب آموزنده تبدیل به یک راهنمای قابل اعتماد شوید.

به اشتراک گذاری پست های طنز و خنده دار در تلگرام کار اشتباهی نیست، اما شبکه های اجتماعی ابزار مناسبی برای اثبات خود به عنوان یک متخصص درشغل و حرفه ی خود می باشد. اگر پزشک یا دندانپزشک خانوادگی هستید، ثبت اطلاعات و یا به اشتراک گذاری مقالاتی در مورد روش های معمول و یا گزینه های درمانی موجود از سایر سایت های پزشکی باعث می شود بیمار برای کسب اطلاعات بیشتر مجددأ به شما مراجعه کند. این کار باعث جلب اعتماد بیمار شده و علاوه بر آن، نام شما برای مراجعه ی مجدد در آینده در ذهن بیمار باقی می ماند.

 

– برقراری و پرورش ارتباط قوی با بیمار

برقراری و تقویت ارتباطات در شبکه های اجتماعی اهمیت فراوانی دارد که می توان از طریق ارائه ی مطالب آموزنده و یا پاسخ به سوالات بیماران در وب سایت های مرتبط و مربوطه به این مهم دست یافت. درصورت نیاز باید به سوالات و نظرات پاسخ داده و اطلاعات مفیدی در اختیار افراد قرار دهید.

 

مزایای شبکه های اجتماعی برای پزشکان و مراکز درمانی

با استفاده از شبکه های اجتماعی نه تنها در جریان امور باقی خواهید ماند، بلکه از مزایای مهم حضور پرقدرت در دنیای مجازی نیز بهره مند خواهید شد. بنابراین اگر به دنبال راهی ارزان و در عین حال مؤثر برای تبلیغ و برندسازی نام ، تخصص پزشکی یا مرکز درمانی هستید ، شبکه های اجتماعی می تواند تصمیم نهایی شما باشد. بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند با معرفی شما به افراد مهم و به روزرسانی اطلاعات به پیشرفت شما به عنوان پزشک متخصص کمک کند.

– افزایش شناخت افراد از پزشک

شبکه های اجتماعی این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید مطالب مربوطه را به اشتراک گذاشته و شناخت افراد از خود و تخصص خود را افزایش دهید. می توانید از این شبکه ها به عنوان راهی برای پیشرفت برندسازی پزشکی  و اهداف خود استفاده کنید. این امری بسیار مهم است، چرا که باعث می شود به بیماران جدید دست یافته و با بیماران فعلی خود بیشتر آشنا شوید.

 

– افزایش بیمارارن ثابت

طبق گزارشات دانشگاه تگزاس، حضور در شبکه های اجتماعی باعث افزایش بیماران ثابت می شود. بنابراین، پزشکان و دندانپزشکان باید از امتیازاتی که شبکه های اجتماعی در اختیار آنها قرار می دهد به منظور ارتباط با مخاطب خود استفاده کنند. استفاده از یک طرح تبلیغی راهبردی با استفاده از استراتژی های اصولی در رسانه ی اجتماعی می تواند در تبدیل بیماران به نمایندگان شما تأثیرگذار باشد و باعث می شود بیماران برای مطب شما تبلیغ کنند.

 

– افزایش جذب مخاطب هدفمند

هر مطلبی که در صفحه ی خود به اشتراک می گذارید می تواند بازدیدکننده ها را به بیماران شما تبدیل کند. هرقدر افراد بیشتری را در فضای مجازی دنبال کنید به بیماران فعلی و احتمالی، دسترسی بیشتری خواهید داشت. در ابتدا ممکن است تعداد بازدید از تبلیغ شما کم باشد، اما تعداد موقعیت هایی که شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار می دهد بی شمار است.

 

– بهبود نرخ تبدیل بازدیدکننده به مراجعه کننده

طبق تحقیقات انجام شده، تبلیغ مؤثر در شبکه های اجتماعی می تواند باعث افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مراجعه کننده شود. ایجاد صمیمیت با بیمار از طریق ایجاد روابط متقابل در شبکه های اجتماعی بزرگترین عامل افزایش نرخ تبدیل می باشد. بعلاوه شبکه های اجتماعی ۹۸ درصد بیشتر از سایر فعالیت های تبلیغاتی دارای نسبت تبدیل بازدیدکننده به مراجعه کننده است. تعداد زیادی از دنبال کننده های شبکه های اجتماعی می توانند با به اشتراک گذاری مطالب شما و تبلیغات دهان به دهان به افزایش اعتماد و اعتبار مطب شما کمک کند.

 

– ایجاد کانون های راهگشا و مفید

یکی از مهم ترین مزایای شبکه های اجتماعی ایجاد موقعیت شبکه سازی برای شما می باشد. شبکه های اجتماعی پزشکان و دندانپزشکان را قادر می سازد تا با همکاران خود در سراسر دنیا در تماس بوده و با آنها همکاری داشته باشند. علاوه بر آن ، دندانپزشکان می توانند در گفت و گوهای مفید مجازی شرکت کنند. چنانچه درگفت و گوهای شبکه های مختلف اجتماعی شرکت نکنید، شانس شناخت و درک مسائل و موضوعات مهمی را از دست می دهید. این شبکه ها می توانند اطلاعات مهمی در رابطه با جدیدترین گزینه های درمانی را در اختیار شما قرار دهند. استفاده از کانال های شبکه سازی تخصصی ، توجه بیماران احتمالی را به سمت شما جلب می کند و حضور در سایت های تخصصی می تواند باعث افزایش رتبه ی جستجو و بهبود برند و شهرت شما شود.

 

حضور فعال در شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های تبلیغات و بازاریابی پزشکی و مراکز درمانی می باشد. این شبکه ها باعث بهبود مشارکت بیماران، اتحاد پزشکان، و در نهایت ایجاد و پرورش جامعه ی سالمتر می شود. ما در  Patient Gain راه کارهای جدیدی برای توسعه ی شهرت و برندینگ شما ، حفظ تماس و مشارکت با بیماران فعلی ، جذب بیماران جدید، و آموزش جامعه داریم. با ما همراه باشید

 

 

مشاور ارشد برندسازی و خدمات دیجیتال ویژه پزشکان، دندانپزشکان و کلینیک های تخصصی